torsdag 16 juli 2009

En scen

I mitt sovrum finns ett persiskt draperi. När jag ska sova kan jag ligga och betrakta de olika scener som utspelar sig där. Jag kan undra vilka personerna är, vad det är som händer, vilken berättelse det är som utspelar sig. Jag inbillar mig att de kanske hänger ihop och handlar om en och samma person. Men det kan också tänkas att de är skilda berättelser.

Det här är en av scenerna jag tycker mest om.

Foto Sus

Säkert är det varmt. De verkar vara på väg någonstans med dromedar men de har tagit en paus, sökt uppen grönskande oas och vilar. Mytiska djur omger dem: en himmelsfågel och ett lejon.

Vad gör de? Vilka är personerna?

En vän tycker att den smala figuren är en kvinna, men i min fantasi är det en ung man som vilar i en kvinnas knä. Kanske är han en blivande konung eller profet, då dessa djur omger honom... Han ser skör och sårbar ut: smal, inga täckande kläder, barfota...

Kvinnans kläder igen (det kan också vara en man) ser relativt vackra och fina ut. De verkar inte vara av enklaste sorten, i varje fall. Och hon är inte orolig för denne unge man. Hon ler, betraktar honom där han sover, lutar huvudet i handen, verkar fundera... hela scenen utstrålar harmoni och vila. Men där finns också rörelse i dromedaren och i de mytiska djuren; vi anar en framtid, lejonet är liksom en del av den - medan fågeln mer verkar vara där som beskydd, betraktare eller budgivare.

I bilden finns också några skrivtecken, precis som i de flesta scener på draperiet. Någon gång tar jag kanske reda på vad de betyder...

Personen som kommer gående med ett kärl kan höra till bilden men kan likaväl vara en del av en annan berättelse.

Jag låter honom vara och slår mig ner hos de andra.

Jag ser på deras händer också. De är avslappnade och öppna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar