onsdag 5 augusti 2009

Häxringar

Häxringar, även kallade älvringar, häxdans, älvdans, är en sägenomspunnen företeelse. Det sägs att ringen uppstod där älvorna hade dansat, gräset hade dött av slitage. Ett flertal hattsvampar kan bilda dessa häxringar, bland de vanligaste är nejlikbroskivlingen och jättetrattskivlingen.


Bild: Faktablad om växtskydd. Trädgård.
Utgivare SLU Info/Växter

En häxring utgår från en enstaka svampkoloni i gräsmattan. Svampens mycel växer ut från centrum och ringen vidgas år från år med 15-50 centimeter per år. Mycelet växer ofta ner till 150 centimeters djup. Det aktivt växande mycelet förekommer i ringens utkant och växer där mycket nära markytan. På insidan av ringen dör svampen efterhand.

Inne i häxringen är växtligheten ibland förtvinad och svag, ibland extra kraftig. Häxringar kan bli mer än 10 meter i diameter. Vissa häxringar beräknas vara flera hundra år gamla.

Varför detta inlägg...?(!) Jo, jag gick förbi dessa fält och förundrades över de ringar jag såg.



Jag har också sett dessa ormbunkar växa i ring på samma plats i massor av år. Men om ormbunkar i ring hittar jag ingen information?


Foton Sus

Är häxringar ett lite otäckt ord? Ska man var rädd? ;-)
Själv förundras jag och tycker om dem. Cirkeln är en vacker form, också. Älvringar är väl ett fint namn.

Det är nog glada små älvor som har dansat runt, runt, och säkert vill de oss väl.
:-)

Faktakällor: SLU:s faktablad, Wikipedia och www.ne.se

2 kommentarer:

  1. Det är intressant hur du skriver om häxringar och Gordon om crop-circles i era respective bloggar.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad lustigt!

    Nu har jag lagt Gordons sida som länk också. Det skulle jag ha gjort för länge sedan!

    Kram
    Sus

    SvaraRadera