tisdag 15 september 2009

Kulturnatt 2

Vi fortsätter vår vandring. Vid en av alla utomhusscener sjunger två killar lite trubaduraktig musik.



Men vi skyndar ivrigt vidare till universitetsbyggnaden.



Väldigt många, studenter och andra, söker sig dit i kväll.



I foajén möts vi av vacker musik.



Men vi fyller upp universitetsaulan för ett speciellt event. När jag sitter där fascineras jag än en gång av det vackra taket.


Vi har alla kommit för att höra en konsertpianist i världsklass spela för oss, Fredrik Ullén. För mig blev hans musik nog kvällens största upplevelse.


Jag lutade mig bakåt, vandrade iväg med blick och känslor, och det var som om himlen landade. En blickpunkt var den stora kronan i taket.


Men han är även hjärnforskare, Ullén. Efter musiken följde ett föredrag om muik och hjärna. Han har studerat de flesta av sina kollegors hjärnor i MR-kamera och visade oss bilder av deras - ja, förstorade - hjärnor, bland annat.

När vi kom ut hade det blivit mörkt. En bokloppismarknad i vanligtvis stängda lokaler lyste upp mörkret.


Utanför en port hänger något som med en lapp beskrivs som "Vår sista snattare"...!

Foton Sus

Ugh, börjar det bli farligt i natten...?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar