tisdag 15 september 2009

Kulturnatt - avslut

Jo, vi går in i kyrkan. Där pågår en orgelkonsert. Kyrkan har ju fått en ny, underbar orgel, att lyssna till den är fantastiskt. Vi slår oss ner.



Man kan fästa blicken vid altaret, om man vill. Och bakom det skymtar Gustav Vasas gravkor med den kända, himmelsblå färgen.



Konserten är slut, folk går ut. Några sitter kvar, någon med huvudet lutat mot sin väns axel. Domkyrkans valv är enorma.



Ute har det glesnat med folk. Några nattvandrare samtalar med en grupp ungdomar. Senare rapporterar polisen att kvällen var lugn.



Folk försöker så gott de kan att lägga skräpet där de ska, men vad gör man när papperskorgarna är fulla...? Jag tycker mig ändå ana en god vilja.



På det här torget pågår fortfarande en konsert. Men några verkar lite trötta och har slagit sig ner på bänkarna. En tjej skyndar hemåt...?



Fontän i natten. Inga staket, inga upphöjningar.



En buss far förbi. SR har avslutat sina live-sändningar.



Jag vandrar hemåt. Ett bygge påminner om en slags vardag...



... och ett skyltfönster om en mindre färggrann tillvaro.



I Domkyrkans dunkel står Maria kvar och funderar. På vad, vet endast hon.


Foton Sus

(Maria är en skulptur, förvillande lik en verklig människa. Man finner henne bakom altaret, på golvet i nivå med oss andra.)

Kulturnatten är över.

2 kommentarer:

  1. Susanna min vän!
    Vad fint du har illustrerat vår vandring genom kulturen. Kvällen sitter kvar i mitt minne som en varm och vänlig händelse.

    Kram från din vän Ami

    SvaraRadera
  2. Det var en sådan mysig kväll... och så roligt att vara med dig!

    Kram
    Sus

    SvaraRadera