torsdag 4 juni 2009

Höga toner

Ur dagboken den 24 maj 2009

Gårdagens bal i staden påminde mig om den gång jag själv var på fest på Uppsala slott.

Jag sjöng i kör som barn och tonåring och fortsatte med det även som student. Här var jag med i en nationskör. En vår anordnades en nationskörsfestival med Eric Ericson som dirigent. Konserten hölls i universitetsaulan och avslutades med en fest på slottet.

Vi var tillsammans ca 400 sångare (om jag minns rätt) som uppförde bl.a. Hallelujakören ur Händels Messias. Det var mäktigt! Varje kör gav även ett eget framträdande.

Rösten ändras ju med åren, och att sjunga Messias fick mig att inse att min inte längre tyckte om att ligga på de där allra högsta tonerna (jag var sopran). I dag skulle jag absolut inte kunna sjunga dem...
Den gången gick det, men kort därefter bestämde jag mig för att sluta med körsångandet. Jag är däremot väldigt glad för alla år i körer av olika slag!


(På den översta raden kan man följa den stämma jag sjöng.)

Jag måste infoga en bild på ett träd som också är i full gång med att sjunga... eller hur?

;-)
Foto Sus: "Haaaaallelujah!"

1 kommentar:

  1. Vaffor da da? Jag menar att du skulle kunna borja sjunga igen - sant som passar rosten nu. Visst vore det en gladje!

    SvaraRadera