söndag 7 juni 2009

Vi skal ikkje sova bort sumarnatta

Ur dagboken den 29 maj 2009

Jag har varit på en underbar konsert. Nu har jag svårt att sova. Fåglarna kvittrar intensivt utanför mitt öppna fönster fast klockan är halv två på natten.

En midsommar sjöng jag med en kör uppe i Rättvik. Vi sov ingenting, som jag minns det, och vi sjöng denna sång gång på gång... i kväll fick jag höra den igen!

Nordiska sommarnätter är magiska.

Herborg Kråkevik, Sumarnatta


Vi skal ikkje sova bort sumarnatta,
ho er for ljos til det.
Då skal vi vandra isaman ute,
under dei lavtunge tre.
... under dei lavtunge tre.



Då skal vi vandra isaman ute,
der blomar i graset står.
Vi skal ikkje sova bort sumarnatta,
som kruser med dogg vårt hår.
... som kruser med dogg vårt hår.

Vi skal ikkje sova frå höysåteangen
og grashoppespelet i eng,
men vandra i lag under bleikblå himlen
til fuglarne lyfter veng.
... til fuglarne lyfter veng.

Og kjenna at vi er i slekt med jorda,
med vinden og kvite sky,
og vita at vi skal vera isaman
like til morgongry.
... like til morgongry.


Foton Sus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar