onsdag 29 april 2009

Dammen

"Ja, ja, du kanske inte tänker så mycket om mig. Jag är bara en liten grund damm mitt inne i en stad. Du säger att det finns sjöar som är oändligt mycket större och djupare än jag, för att inte tala om det där havet som ska finnas någonstans…

Men jag bryr mig inte om vad du säger. Jag ska tala om att jag är ganska stolt.

Varje år söker sig tusentals människor hit till mig, och varje år glädjer jag många fler sådana än någon klar liten tjärn i en skog någonstans. Många barn hänger på räckena som skyddar mig och önskar inget hellre än att få gå ner och stoppa fingrarna i mitt vatten eller att till och med plumsa runt lite i mig. Det sista gör också en och annan student i fyllan och villan ibland, och då är jag vänlig, relativt ofarlig och står ut med deras upptåg.

Jag erbjuder också en fristad för många fåglar av olika slag: svanarna, förstås, men också änder och fiskmåsar. De kan, mitt i staden, få lite ro och avskildhet (man får ju inte gå fram till mig) och ett vatten att vila sig på och flaxa över. Människorna kommer hit och matar dem, så fåglarna vet också att de kan få sig en munsbit här utan större arbete.

Sist men inte minst… jag må vara hur liten och grund och obetydlig som helst…

Men, också jag kan spegla himlen."






Foton Sus

2 kommentarer:

  1. Tack! Tänk, jag tänkte inte ens på att det var en triptyk...

    :-)
    Kram

    SvaraRadera