söndag 5 april 2009

Våld, smör och Mr. Lux

Från dagboken, den 14 mars 2009

Jag lyssnar ofta på radions P1 och där sägs mycket intressant.

I dag fick jag t.ex. reda på att barn som bevittnat våld i hemmet (oftast att pappa slår mamma) vägras hjälp, trots att de får enormt stora problem. Detta för att pappan inte vill att barnet ska få prata om hur det känns när han slår mamma blå och man är rädd att hon ska dö. En dömd hustrumisshandlare/pappa har ju lika mycket att säga till om där som mamman (och barnet har ingenting att säga till om).

Bara 2 % av alla barn som bevittnat våld får hjälp. Egentligen är de mycket färre eftersom långt ifrån all misshandel blir anmäld, mörkertalet är enormt.

Lagstiftarna har funderat i 8 år på hur de ska lösa denna fråga.

Men ibland stänger jag av radion. Det gjorde jag nyss när jag fick instruktioner om hur man gör eget smör.

Där går min gräns. Jag behöver städa först och göra en massa annat, både tråkigt och roligt. Jag tycker inte riktigt att jag vill ägna min dag åt att göra smör.

Jag önskar att jag hade en Mr. Lux, han kunde nog fixa smör också.

Mr. Lux: At Your Service!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar