söndag 15 mars 2009

Konflikten är löst

Nu säger jag det för allra sista
gången.
Sluta nu.
Om jag ser någon av er skjuta en
gång till
då blir det ingen efterrätt.

Hör ni inte vad jag säger?

Då tar jag pistolerna
och gevären och granaterna och
kanonerna.
Då kan ni inte ha dom
om ni bara håller på och skjuter
på varandra hela tiden.
Nu får det vara slut.

Jag bryr mig inte om vem det var
som började.
Det spelar ingen roll.
Sluta döda nu.
Sluta kriga.
Nu räcker det.
Nu får det vara slut.

Titta här vad tråkigt det ser ut,
trasiga hus, ensamma barn, döda
människor överallt.
Ingen mat finns det, allt är
förstört.
Nu får det vara nog. Nu får ni
säga förlåt.
Gör det.
Säg förlåt till varandra.

Ja.
Ja gärna.
Jag förlåter dig gärna säger man
när någon säger förlåt.

Nu får vi hjälpas åt att bygga upp
städerna,
ta hand om dom övergivna människorna,
läka såren
och aldrig, aldrig göra om sådana
här dumheter igen.
Nu äter vi risalamalta.

Tack Lina Ekdahl!
(ur diktsamlingen "Människan pratar" 1997)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar