måndag 16 mars 2009

Tänk på MIG, sa hon

Från dagboken, den 2 mars 2009

På en blogg häromdagen var det någon som var lite nedstämd över något som hänt. Av en kommenterande läsare blev han tillsagt att hålla tyst såvida han inte blivit torterad, könsstympad eller våldtagen på sistone...

Jag tog naturligtvis detta på största allvar ( ) och funderade mycket på det. Tänkte att man kanske borde införa vissa regler i vårt umgänge med varandra, både i bloggvärlden och i verkliga livet.

Sedan får vi väl inse att det skulle bli ganska tyst omkring oss, kanske... men det vore ju inte mer än rätt.

Senare samma dag satt jag på ett café och vilade min trötta fot. Bredvid mig satt ett par unga tjejer och pratade högt med varandra.

Det framgick att en av dem hade en manlig vän som nyligen fått beskedet att han måste medicinera med två tabletter per dag, samt helt avstå från alkohol för all framtid. Han hade visst berättat detta i ganska sorgsen ton, ja, till och med velat ha viss sympati.

- Kan du förstååå att han kunde klaga över deeet! Jag sa åt honom att skärpa sig, faktiskt! Sitta där och gnälla! Jag sa att han skulle tänka på mig som minsann varken får röka eller dricka den dag jag blir gravid. Och likadant är det för alla kvinnor! Klagar vi?!


Stackars människa. Redan så lidande på grund av en eventuell graviditet i framtiden (med tillhörande liten bebis) att ingen annan fick säga ett knyst.

Kanske inte ens torterade, könsstympade eller våldtagna borde säga något i ljuset av detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar