söndag 15 mars 2009

Musik och hjärna

Jag förbereder mig för ett stenhårt träningspass. Jag ska tända stearinljus, slå mig ner i soffan och lyssna intensivt på musik...

Var på en föreläsning där en professor i musik talade om hur den påverkar våra hjärnor.

Vänstra hjärnhalvan arbetar med logik och detaljer. Den använder musikern mycket när han/hon tränar in ett stycke. Noter ska läras in, t.ex. fingrar, röst, kropp övas, skalor, ackord, teori.

Högra hjärnhalvan är den som gör en helhet av detaljerna. Den hör och skapar sticken, melodin - inte de enskilda noterna. Den tar över när det blir konsert: kroppen jobbar på egen hand, vänsterhalvan i hjärnan blir autonom, känslan kommer till... det blir musik.

Och allra vackrast blir det när vänster- och högerhjärnan, teknik och helhet fungerar på topp tillsammans.

Musik tränar alltså upp hjärnan, och då speciellt kommunikationen mellan höger och vänster hjärnhalva. Detta gäller ju i allra högsta grad de som utövar musik, inte minst om man gör det som ung. MEN, även att lyssna på musik tränar hjärnan! Obs, obs, obs!

So, here I come, träning på gång! Vad ska jag sätta på för härligt denna gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar